Frank Wijdenbosch

9 jun | 2 sep 2024

Blaka Lola Frank Wijdenbosch resizedTheatermaker Frank Wijdenbosch verzamelt al sinds de jaren zeventig beelden die hij vindt op markten in heel Europa. Het zijn meestal gipsen afgietsels, die daarna beschilderd zijn. Zijn verzameling bestaat voor een groot deel uit beelden van Zwarte en Witte vrouwen uit de eerste zeventig jaar van de vorige eeuw. De verzame­­ling is daarmee ook een tijdsbeeld. Veel vrouwen zijn verleidelijk en ‘exotisch’, bloot of juist prachtig gekleed.  

Franks theatervoorstellingen gaan ook vaak over (Zwarte) vrouwen. In Hattie MacDaniel, Mensen Uit Mijn Straat, Kniertjes Knie, Blaka Lola, Ondro Makandra of Kasmonie speelt Frank markante vrouwenrollen. Vrouwen die zo op het eerste gezicht geen heldinnen zijn, tot je de lagen begint af te pellen. 
In zijn solo-voorstelling Blaka Lola speelde hij Nicolien Geesink-Sant, een vrouw die in de jaren twintig vanuit Suriname naar Amsterdam kwam, in de prostitutie belandde en bekend werd als ‘Zwarte Lola’ of ‘Blaka Lola’. In het Amsterdam van voor de oorlog waren Zwarte vrouwen een bijzonderheid. Nicolien wist zich echter op te werken, werd eigenaar van een café en speelde in de oorlog een rol in het verzet. Haar laatste dagen bracht ze door in een tehuis in Suriname.
 
In de tentoonstelling ‘Blaka Lola - de Muze’ in de Kunsttraject-etalages in de Zeeheldenbuurt worden beelden uit de collectie van Frank gecombineerd met het verhaal van Nicolien Geesink-Sant. De sculpturen geven een beeld van hoe vrouwen in het verleden gezien werden. Het verhaal van Lola geeft een realistisch beeld van hoe het leven van een Zwarte vrouw toen was.
 
De Kunsttraject etalages
Het werk is dag en nacht te zien in de volgende etalages:
Dirk Hartoghstraat 41, 45
Van Heemskerckstraat 42, 46
Roggeveenstraat 109, 165